NYHETER: FÖRSTA NYA FORDONET FÖR EN DELTIDSSTATION
Olika kommuner har olika förutsättningar när det gäller terräng och närhet till hav och sjö. Därför är det extra viktigt att ett nytt räddningsfordon får rätt utrustning och specifikation. Den nya släckbilen har till exempel fyrhjulsdrift för att ta sig fram på ett enkelt och säkert sätt.
På Valdemarsviks deltidsstation möts vi av Per Carnstam och Susanna Ahl, som varit delaktiga från Räddningstjänsten Östra Götaland, RTÖG, samt Oscar Hertzman och Jesper Filipsson, deltidsbrandmän i Valdemarsvik. Men framförallt möts vi av en ny släckbil.
– Det är så många olika sorters specialkompetenser som behövs när man ska bygga en ny bil och detta är första gången som en deltidsbrandstation får en ny bil, berättar Susanna Ahl, driftschef på RTÖG.
Lång process att bygga räddningsfordon
Den nya bilen presenteras av Per Carnstam, styrkeledare, som har stor kompetens att bygga räddningsfordon. Han berättar om den långa processen med upphandling, kravbeställning, se till att arbetsmiljön fungerar, hyttens säkerhet, placering av släckutrustning och all IT som behövs. Även personalen i Valdemarsvik har fått delta i processen. Detta fordon är specialutrustat med fyrhjulsdrift och med specialutrustning som man kommit framtill att man behöver i denna kommun som specialutrustning vid utryckning till havet. Förutom att all utrustning som behövs vid en insats finns på plats har även hygien fått plats med en tvättsektion där man kan tvätta av sig. Bakom bilen finns även ett tält att sätta upp så man kan klä om utan insyn och med skydd för väder och vind.
– Idag jobbar vi med en frisk räddningstjänst där allt skitigt är utanför hytten och det är rent inne i hytten, berättar Per Carnstam.
Beräknas hålla i tjugo år
Ett räddningsfordon får utstå mycket och beräknas hålla i tjugo år. I upphandlingen av nya fordon ingår att tillverkaren garanterar tillgång till reservdelar under dessa år. När ett larm går så ska bilen starta direkt, även vid sträng kyla.
– Sverige är ett tekniskt land där vi har kunskap och I slutändan tjänar vi på att ha bra grejer från början. När det gäller svenskt är Scania anpassat för kallstart och järnet ut i det svenska klimatet med 40 minus och snöstorm, säger Per.
– Vi vill ha bilarna rätt så lika när vi jobbar med säkerhet som att räddningssidan är inåt vägrenen så man kan jobba säkert. Att släckningsutrustningen är bak, fortsätter Per. Nya släckbilen har funnits i Valdemarsvik under några veckor men är ännu inte satt i drift. Vecka 10 sätts bilen i drift.
– Vi är fyra grupper om sex personer och vi håller på att lära oss det nya fordonet och hur vi kan placera alla saker som vi vill ha dem, berättar Oscar Hertzman, styrkeledare i Valdemarsvik. Till hösten blir det ytterligare ett nytt tillskott, när även den nuvarande tankbilen byts ut.
Text: Anette Ekh
Foto: Thomas Ekh