Med ett brett utbud av kurser är Gamleby Folkhögskola en plats där människor med olika intressen möts.
Text: Anette Svensson
Foto: Thomas Ekh
Gamleby Folkhögskola har funnits sedan slutet på 1800-talet och på sin nuvarande plats sedan 1968. Skolan har cirka 200 elever och 80 internatplatser.
Det finns många olika kurser och inriktningar att välja bland. För att nämna några, som visar på den bredd som faktiskt erbjuds, så finns kurser som Foto och skapande, Gestaltande fotografi och Hållbar textil med flera. Undersköterska, lärarassistent, fritidsledare och TV-produktionsspecialist är några av yrkesutbildningarna, YH. Utöver detta finns allmänna kurser för dem som vill läsa upp sina betyg, olika distanskurser och sommarkurser.
Att skolan erbjuder internat innebär att flera elever kommer ifrån hela Sverige, men även från andra länder, och bor på skolan. Gemenskapen på skolan blev ännu lite mer tydlig under pandemin. Eleverna bor och studerar tillsammans på en liten ort. De hade flera aktiviteter att göra och umgås kring som till exempel att grilla, spela frisbeegolf eller paddla. Närheten till naturen har många stora fördelar jämfört med större städer.
Vi möter några elever som går Hållbar textil – sömnad. De varvar de två huvudområdena, sömnad och vävning, med teoretiska och praktiska kunskaper. Man jobbar i projektform och erbjuder en fördjupning där man själv väljer vad man vill skapa. Utbildningen innebär att de får en bra grund att stå på och att ha nytta av och att kunna välja brett inför framtiden och inom framtida jobb. Varje vecka har man lektioner i till exempel formgivning, hantverk (stickning, virkning, broderi), kroki och materiallära.
Det som väntar dem i närtid är en modevisning och utställning av sina kreationer från utbildningen i egna montrar i slutet av maj. På grund av pandemin är det första gången på flera år som detta sker inför levande publik och det ser de fram emot. Modevisningen kommer även att visas digitalt på våra Instagramkonton “gamlebyfolkhogskola” och “hallbartextilgamleby”.
Först möter vi Agnes Fyhr, som går andra året med inriktning sömnad, från Stockholm och bor på internatet.
Hon berättar om alla möjligheter som skolan erbjuder med olika inriktningar och även att skolans mentorer besitter olika och värdefulla kompetenser.
Agnes har gått första året där hon fick lära sig alla grunder inom sömnad och arbetar nu med en kollektion i förändring. Vad är förändring tänker man, ja lite som utbildningen symboliserar, det kan ju innebära många olika saker. Agnes tolkning av förändring och hållbarhet är att man kan använda plagget på lite olika sätt och vid olika tillfällen.
Alexandra Ericson-Petersson går också andra året och kommer från Öland. Hennes projekt handlar om modets förändring genom 70-90-10-talet.
Alexandra har ett annat sätt att tolka ordet förändring. Vad har hänt? Hur såg modeller eller färger ut förr jämfört med idag. Hon visar de utsvängda manchesterjeansen från 70-talet, hur man sydde om kläder på 90-talet och hur kjolen kommer tillbaka nu, men med en lite annan stil.
Alexandra vill studera vidare och bli klänningsskräddare.
Sarah Wasmuth Ljessnoi, från Stockholm, går första året och har gått igenom de olika grunderna rita, förändra och sy en cowboyskjorta. Vad tänker hon inför framtiden? Hennes funderingar går till att bli textilkonservator, kulturarbetare, kostymör.
Jennifer Velickovic, från Värmland, går även hon första året.
Hon gillar studiebesöken de gör och visar att det finns en bredd inom textil, inte bara att man blir skräddare. Men textil och att sy i någon form i framtiden tror hon att hon vill jobba med.
Cecilia Gannholt, också från Värmland, har fått sitt intresse av att hennes farmors syster arbetat på skolan. Hon är självlärd inom textil men tycker att man faktiskt behöver utbildning också.
Cecilia vill gärna jobba med scenkostym.
Här har vi mött några förstaårselever och några andraårselever, som med egna tankar och idéer fått prova och utforska många olika områden inom textil som de vill jobba med i framtiden eller ha nytta av inom andra arbetsuppgifter. Vi gjorde även ett besök på ”tryckeriet” där eleverna visar att man gör sina kreationerna från grunden genom att skapa mönster och trycka tyget själva.
Besöket på Gamleby Folkhögskola visar upp elever som sprudlar av energi, vilja, tankar om vad de vill jobba med i framtiden. Det är en skola där man själv väljer inriktning och utformar sina egna mål. Eleverna har stor frihet att utveckla sina egna projekt inom de ramar som sätts.