Jag möter Carina på Rosenseriens huvudkontor på Vammarområdet i Valdemarsvik. Sagan har sin början för 40 år sedan då Carinas mamma, som jobbade som frisör, och hennes väninna startade Rosenserien och 1984 hade de utvecklat en liten serie produkter.
Text & foto: Alfred EV
Carina var med redan då som ”försökskanin” för de olika produkterna. Tanken för Carina var att bli lärare så hon gick lärarutbildningen och hann bli examinerad. Samtidigt som examinationen så gick Carinas mamma bort. Hon bestämde sig då får att föra företaget vidare, men det var en lång väg och det tog tio år innan hon kunde plocka ut sin första lön.
Carina har nu drivit företaget i 28 år. Idag är det butiker, e-handel och salonger som står för försäljningen av produkterna. De har även 600 återförsäljare som de jobbar aktivt med. Kontakten med Tony Irving kom till efter att han varit med på Fångarna på fortet som deltagare. Han fick en deodorant i samband med programmet från Rosenserien och kontaktade då Carina och hade förslag på att ta fram även ekologiska produkter för män. De har nu jobbat tillsammans i tio år.
När de ville satsa mer internationellt så fungerade inte namnet Rosenserien så bra så då skapades varumärket Sweden Eco. Själva namnet hade redan innan funnits som byline till Rosenserien men fick nu nytt liv och blev ett helt nytt varumärke som riktade in sig mot killar, något som saknades på marknaden. Men i framtiden vill de även utöka med tjejprodukter under varumärket Sweden Eco.”
Det kan ta flera år att ta fram en produkt. Först kommer ett behov ifrån kunderna och återförsäljarna. Man tittar på råvaror som kan passa för att fylla detta behov. Sedan blir det en provprodukt som kan ändras många gånger innan alla är nöjda. När sedan produkten ska lanseras så ska den väcka nyfikenhet. Detta genom främst sociala medier, men även i tidningar, annonser och på mässor.
Företaget har sin tillverkning i Jämtland samt huvudkontoret i Valdemarsvik med fem anställda. Vid huvudkontoret finns även lagret och en butik där man kan köpa och testa produkter och även boka behandlingar.
Entreprenörskapet har funnits med Carina sedan barnsben då hon fick hjälpa mamman i säljandet, men hon kan även lära ut att sälja, till sina säljare. Där kommer de gamla takterna från läraryrket in. Som företagare måste man göra något helhjärtat och tro på det man gör. Carina älskar sitt jobb och det hon gör då hon får möjlighet att skapa nätverk och besöka platser hon annars inte fått. För att lyckas som företagare behöver man vara modig att våga satsa för att vinna.
Förutom alla priser och utmärkelser som deras produkter vunnit genom åren så har Carina och företaget den senaste tiden vunnit många fina priser, bland annat ”Länets företagare 2022”, ”Nordiskt tillväxtföretag” och ”Who’s who?”, vilket är ett pris som uppmärksammar de som gör en bra insats för grön skönhet i Skandinavien.
Mera information hittar ni på www.rosenserien.com