Ett härligt besök på Kulturskolan

Kulturskolan är en plats där barn och ungdomar får vara sig själva, utvecklas och påverka verksamheten. Kreativiteten och glädjen till kulturen genomsyrar verksamhetens alla hörn – här är alla välkomna.

Text: Frida Almqvist Foto: Filip Mehari Carlsson, Anette Svensson

En grå onsdag i november besöker jag Kulturskolan för att få veta mer om deras verksamhet. Den första jag möter är Christina Grimsell, verksamhetsledare sedan hösten 2020 på Kulturskolan. Förutom rollen som verksamhetsledare så undervisar Christian även i dans.

Vi slår oss ner och värmer oss med en kopp kaffe. Christina berättar att Kulturskolan, som många andra verksamheter har haft det utmanade under pandemin. “Kärnvärdet på Kulturskolan är att ses, möten mellan elever, kollegor och pedagoger – och såklart med publiken” berättar hon. Dessa möten har inte kunnat ske på samma sätt under pandemin, man har behövt ställa om och hittat nya vägar. De har arrangerat digitala event som nått människor som de kanske inte hade nått i vanliga fall med ett framträdande på scenen.

Christina berättar att de för några veckor sedan hade invigning av den nya flygeln. Det var det första publika eventet sen innan pandemin, 80 besökare kom och eleverna fick stå på scenen. Det var sådan stämning i lokalen berättar Christina. Christian berättar att de även har mycket annat på gång.

Öppet hus
Den 27 november anordnar Kulturskolan öppet hus, tillsammans med bland andra biblioteket, 1357 (ungas kulturhus), kommunens fritids- och kulturutvecklare och andra verksamheter i Kulturcentrum. Den 16 december kommer Kulturskolan ha terminsavslutning med ett öppet evenemang för allmänheten. Den 27 januari kommer Kulturskolan arrangera en ceremoni tillägnad förintelsens minnesdag. I år hade de ett digitalt event som var riktigt uppskattat. Nu, 2022, kommer det bli en fysisk ceremoni, kombinerad med en digital berättar hon.

Christina fortsätter att berätta om de olika kurserna de har och de lärare och pedagoger som arbetar där. Vi är sju i personalen berättar Christina. Intagningen till de olika kurserna sker löpande. Man kan närsomhelst fylla i en intresseanmälan via kommunens hemsida under Kulturskolan, kursavgiften för alla kursen är 500 kronor per termin.

När vi sitter och pratar kommer Jenny Leander in. Jenny undervisar i teater på Kulturskolan. Just nu har hon en teatergrupp. Tidigare var det två grupper, några elever har flyttat så grupperna slogs ihop till en. Jenny skriver själv manus till teatergruppen och eleverna själva får komma med önskemål kring manuset.
– “Jag anpassar sen rollerna utefter vad som passar eleverna, en del behöver något bekvämt medan andra något mer utmanande”, berättar hon.
Just nu gör eleverna skuggteater utifrån HC Andersens Flickan med svavelstickorna. Jenny ska gå iväg då klockan snart är fyra och gruppen startar. Jag säger till henne att jag kommer om en stund, först ska jag hälsa på hos Slöjdgruppen.

Jag kommer in i slöjdsalen där det är dämpad belysning med endast ett levande ljus tänt. Eleverna och Christina Sandahl-Hildén, som är gruppens lärare, berättar att det är “berättar-lyktan” som de har tänt. De pratar om alltifrån en spännande film någon har sett, till rätten att få vara sig själv. Christina berättar att detta är en del i slöjdgruppen som de alltid gör.

Christina är lärare för både Slöjdgruppen och för Bild och Form. Hon har även slöjdgrupper i Grebo och Björsäter. Eleverna som går i slöjdgruppen visar stolta upp sina föremål som de har slöjdat. Det är alltifrån böcker som de vikt, till flaggor med tillhörande pinnhållare som de täljt. En elev visar även upp en kopp han har gjort i lera på Bild och Form. Christina berättar att i slöjdgruppen finns det alltid med ett hållbarhetstänk.
– “Vi använder oss av material från naturen, som pinnar och kastanjer – tanken är att ta till vara det som finns, och använda det till något nytt”.
Jag tackar för besöket och går vidare till teatergruppen som nu börjat.

Jag smiter in och får träffa eleverna som är på plats den här dagen. På teatergruppen är man i full gång med att fräscha upp minnet kring vad berättelsen handlar om. Eleverna och Jenny står i en ring och kastar en ärtpåse till varandra. De som håller i ärtpåsen får berätta, när man inte minns mer kastar man påsen vidare till nästa person. När de kommit igenom berättelsen får eleverna var sitt stolpmanus i sin hand. Här kan de läsa om vad som ska hända i berättelsen i grova drag.

Sen får eleverna ta plats på golvet som är dagens scen. Det pirrar i deras kroppar, de är glada och entusiastiska över att få sätta igång. De får träna på sina manus och sin gestaltning och Jenny är berättare. Barnen är sugna på att sätta upp det skugg-skynke som ska upp. Jenny berättar att det tar vi om två gånger, först måste vi träna manus. Jag tackar för mig och följer musiken till aulan där Pop och Rock-gruppen håller till.

Ny satsning på pop och rock
Pop och Rock gruppen leds av Johan Waller. Detta är en grupp som inte finns i vanliga fall, utan har uppkommit utifrån ett önskemål av eleverna som nu ingår i den. Eleverna som går i Pop och Rock undervisas även av Johan enskilt i sina olika instrument. Det är trummor, gitarr och piano. Eleverna tränar tillsammans och spelar en låt, Johan sjunger. Själv kan jag inte riktigt stå still, det pirrar i kroppen av att få känna levande musik igen efter denna tid med pandemi. Eleverna är jätteduktiga och hjälps åt för att låten ska bli så bra som möjligt. “Nu går det för snabbt ropar någon”, de stoppar musiken och börjar om från början. Jag smiter ut ur aulan för att inte störa, utan istället låta eleverna få fortsätta träna.

Jag går från Kulturskolan ut i novembermörkret med en riktigt varm känsla i bröstet. Tänk att det finns så mycket härlig kultur för barn och ungdomar att utöva och känna på här i Åtvidaberg.