
Premiären förra året lockade cirka 15 000 besökare till Valdemarsviks stadskärna, där de verkligen fick se, höra och uppleva fantastiska fordon på såväl land som vatten. Eventveteranen och Valdemarsviksbon Pether Skoglund höll i trådarna då, och gör det nu.
– Jag har hela tiden vetat att Klassikerfestivalen skulle tas emot väl, vi har ett starkt koncept, men jag måste ändå medge att jag är smått överväldigad av allmänhetens intresse. Utställaranmälningarna strömmar in! Tjusiga bilar, båtar, motorcyklar, mopeder och traktorer kommer bokstavligen att fylla staden dessa dagar. Ännu en gång pekar allt emot att det blir det en riktig folkfest, säger Pether Skoglund.
Namnet till trots så blickar Klassikerfestivalen också framåt. Arrangören vill bredda den debatt där miljömål, drivmedelspriser och elektrifiering ofta nämns i ett och samma andetag. Bland annat genom att exponera elkonverterade klassiker och genom att erbjuda provkörningar av moderna elfordon.
Fjolårets absoluta publikmagnet, den eldrivna Volkswagen Karmann Ghian, kommer förstås tillbaka. Men dess byggherre, entreprenören Markus Sörlin, kommer också att ha med sig sin senaste skapelse.
– Från kommunhåll vet vi nu att Klassikerfestivalen visar vägen. Den tar tydligt avstamp i en dåtid många kan relatera till, samtidigt som den sätter fart mot framtiden. Valdemarsvik har en rik sjöfartshistoria och som varandes en landsortskommun är transportfrågan ständigt på tapeten. Jag ser verkligen fram emot dessa dagar som återigen sätter Valdemarsvik på kartan rejält, säger Per Hollertz, kommunstyrelsens ordförande, Valdemarsviks kommun.
Foto: Bo Cederqvist