Sex av tio nya bilar laddbara i Åtvidaberg

Wikimedia Commons (CC-BY-SA-3.0)

Under fjärde kvartalet 2023 var sex av tio nyregistrerade bilar i Åtvidabergs kommun rena elbilar eller laddhybrider, en ökning jämfört med kvartalet innan. Detta trots att den slopade elbilsbonusen nu får elektrifieringen att stanna av.

Under fjärde kvartalet 2023 var 65 procent av alla nyregistrerade personbilar i Åtvidaberg laddbara (sammanlagt registrerades 34 nya bilar). Merparten av de laddbara bilarna var rena elbilar (47 procent av alla).

Fossildrivna bilar utgjorde 35 procent av nyregistreringarna (då räknar vi även elhybrider som fossilbilar).

De senaste åren har vi sett en kraftig ökning i försäljning av laddbilar i Sverige. Under 2023 fortsatte utvecklingen, även om ökningstakten har mattats av.

I Åtvidaberg var andelen laddbara bilar under fjärde kvartalet också lägre än under första kvartalet 2022 då rekordet hittills noterades (69 procent).

Avstannad elektrifiering

I november 2022 slopade regeringen med kort varsel elbilsbonuen. På grund av långa leveranstider har det dröjt innan effekterna av regeländringen börjat synas i statistiken.

Sett till hela 2023 ökade andelen elbilar något jämfört med 2022 i landet i stort, men en skillnad jämfört med tidigare är att det framför allt är företag som driver utvecklingen, snarare än privatpersioner. Konjunkturläget och den slopade bonusen gör att betydligt färre privatpersoner köper nya elbilar, skriver branschorganisationen Mobility Sweden i ett pressmeddelande. De förutspår en minskad elektrifieringstakt under 2024.

En annan trend är att laddhybriderna är på fortsatt nedgång. I Åtvidaberg registrerades det under det senaste kvartalet 16 elbilar och 6 laddhybrider. Följande graf visar utvecklingen över tid.

Lista: Här säljs det flest laddbara bilar

I hela landet var 60 procent av alla nya bilar laddbara under fjärde kvartalet. Det är framför allt Stockholms län som drar upp snittet, vilket till stor del förklaras av att många leasingföretag har sitt säte i länet. I Östergötlands län var 56 procent av nyregistrerade bilar laddbara.

Jämfört med andra kommuner säljs det förhållandevis stor andel elbilar och laddhybrider i Åtvidaberg. Under fjärde kvartalet var nyregistreringen 54:e högst i hela landet (bland 290 kommuner).

Här registrerades det flest laddbara bilar under fjärde kvartalet i Östergötlands län

KommunAndel laddbaraAntal elbilarAntal laddhybriderAntal nya bilar totalt
Ödeshög73 %9215
Boxholm72 %8518
Vadstena67 %17736
Åtvidaberg65 %16634
Norrköping58 %284183800
Finspång57 %201765
Linköping56 %3612401065
Mjölby51 %3427119
Kinda50 %17544
Motala49 %7637232
Söderköping46 %17752
Ydre40 %1310
Valdemarsvik38 %4216

Källa: Trafikanalys/SCB
Notera att siffrorna avser var bilarna är registrerade. Leasingbilar är registrerade i den kommun där uthyraren har sitt säte.


Jens Finnäs
jens@newsworthy.se
Datajournalist och grundare av Newsworthy


Metod

Laddbara bilar: Rena elbilar och laddhybrider. Laddhybrider är fordon som går att ladda med sladd, men som även har en förbränningsmotor.

Fossilbilar: Till den här gruppen räknar vi förutom diesel- och bensinbilar även så kallade elhybrider. Elhybrider har en elmotor men går inte att ladda. I en del sammanställningar placeras den i samma kategori som laddhybrider, men vår bedömning är att den snarare bör ses som en fossilbil, om än något effektivare sådan.

Statistiken kommer från Trafikanalys förmedlad genom SCB och avser fjärde kvartalet 2023.

Den här artikeln genereras endast för de kommuner och län som hade minst 30 nybilsregistreringar under fjärde kvartalet.